כאבי גב בהריון

במהלך ההיריון, נשים רבות חוות כאבים באזור הגב התחתון. כאבים אלה לעיתים מקרינים לרגליים, לירכיים ולישבן. הכאב יכול להיות קבוע וחומרתו משתנה בעת ביצוע פעולות שונות. כאבי הגב לרוב עוברים לחלוטין לאחר הלידה. השינויים האנטומיים שמתרחשים בגוף האישה בזמן ההיריון יכולים לגרום לכאבים בגב. הכאבים לרוב מתחילים בין החודש החמישי לשביעי של ההיריון אך ישנם נשים אשר חוות כאבי גב כבר בשלבים מוקדמים /מאוחרים יותר בזמן ההיריון. אז למה זה קורה? אילו סוגי כאבים קיימים? כיצד ניתן לטפל? כל זה ועוד תוכלו למצוא במאמר זה.

כאבי גב בהריון
כאבי גב בהריון

כאבי גב תחתון בהריון – למה זה קורה?
חוסר יציבות בעמוד השדרה באזור הגב התחתון גורם לכאבי גב תחתון אצל נשים בזמן ההיריון. כתוצאה מהשינויים הפיזיים אשר חלים בגוף האישה, עמוד השדרה מתעקם באופן זמני. השינוי גורם לעומס על המפרקים באזור המותניים, השרירים, הרצועות והדיסקים באזור הגב. שריר ה- psoas באזור הירך אחראי על ייצוב עמוד השדרה בעת תנועות של הירכיים והרגליים. בזמן ההיריון, השריר הזה מתקצר וגורם להחמרה בכאבים בגב התחתון.

סוגים של כאבים בגב בזמן ההיריון
ישנם מספר סוגים של כאבי גב בזמן ההיריון אשר באים לידי ביטוי באופן שונה. נשים יכולות לחוות כאב עמום, כאב חד צדדי או כאב חד וצורב באזור הגב התחתון. הכאב יכול גם להקרין לחלק האחורי של הרגל, לאורך הירך החיצונית ואף להגיע אל כף הרגל. ישנם מקרים בהם בזמן ההליכה, אין יכולת אפילו להרים את החלק הקדמי של כף הרגל. חומרת הכאב ומיקום הגב משתנה בהתאם לכל אישה, אך הסיבות לכך הן די דומות.

דר שלמה כהן כירופרקט מטפל בכאבי גב בהריון
מאמר זה בחסות ד"ר שלמה כהן

ד"ר שלמה כהן הינו כירופרקט מומחה לכאבי גב בשלב ההריון. מוזמנת לקבוע תור לייעוץ.

מדוע מופיעים כאבי גב בהיריון?
כאבי גב בזמן היריון לרוב מופיעים באזור שבו האגן נפגש עם עמוד השדרה. ישנן מספר סיבות להופעה של כאבי גב בהיריון:
• עלייה במשקל – בזמן ההיריון, נשים מעלות במשקל. ישנן נשים אשר מעלות רק מספר קילוגרמים אך לאלו שעולות לא מעט במשקל, כאבים בגב עלולים להופיע. הסיבה לכך היא שעמוד השדרה צריך לתמוך בכל המשקל הנוסף. משקל התינוק והרחם הגדל גם הם יוצרים לחץ על עמוד השדרה, כלי הדם והעצבים באזור האגן והגב.
• לחץ נפשי – אנשים רבים אשר נמצאים בלחץ נפשי מרגישים את ההשפעות באזור הגב וכך גם בזמן ההיריון. הלחץ הנפשי יוצר מתח בשרירי הגב וגורם לעוויתות וכאבים.
• יציבה שונה – בזמן ההיריון, מרכז הכובד של הגוף משתנה. בהתאמה, היציבה והדרך בה האישה נעה גם הם משתנים. שינויים אלה עלולים ליצור כאבים ולחץ בגב.
• שינויים הורמונליים – בזמן ההיריון, הגוף של האישה מייצר הורמון בשם רילקסין. הורמון זה מרגיע את רצועות אזור האגן ומאפשר למפרקים להשתחרר טרם הלידה. ישנם מקרים בהם ייצור ההורמון גורם לשחרור יתר בעמוד השדרה וכתוצאה מכך נוצרת חוסר יציבות וכאב בגב.
• הפרדת שרירים – התרחבות הרחם גורמת לשרירי הבטן להיפרד והדבר יכול להיות מלווה בכאבים.

כאבי גב בהיריון – מתי לפנות אל הרופא?
לא כל כאב גב בזמן ההיריון מצריך פנייה אל הרופא. במקרה שבו מדובר בכאב מאוד חמור שלא עובר, כאב שמתחזק, כאב שמתחיל בפתאומיות , כאבי התכווצות קבועים או קושי במתן של שתן כדאי לגשת אל הרופא המטפל. כאבי גב חזקים עלולים להופיע כתוצאה מדלקת מפרקים ניוונית בחוליות או ספטית במפרקים. כאבים שמופיעים באופן קבוע אחת לכמה זמן יכולים להיות אינדיקציה להתחלה של לידה. לכן אם אישה סובלת מאחד מהתסמינים הללו, כדי לגשת את אל רופא ולקבל ייעוץ/טיפול.

איך ניתן להימנע מכאבי גב בזמן ההיריון?
ישנן מספר דרכים שבאמצעותן ניתן למנוע הופעה של כאבי גב בזמן ההיריון. מדובר בפעולות מאוד פשוטות שרק מצריכות הקפדה ויישום נכון.
• שמירה על עלייה מתונה ולא מוגזמת במשקל בזמן ההיריון
• הקפדה על נעילת נעליים ללא עקב אשר יספקו תמיכה טובה בקשת של כף הרגל.
• הימנעות מעמידה ממושכת
• הימנעות מהרמה של משקל כבד
• יישום של טכניקות הרמה נכונות שבהן עושים שימוש בברכיים/רגליים ומונעים יצירת לחץ על הגב התחתון
• תרגול של יציבה טובה
• הימנעות משינה על הבטן

איך אפשר לטפל בכאבי גב בהיריון?
במקרים בהם אין הופעה של כאבי גב טרם ההיריון, הסיכוי לכך שהכאבים יחלפו לאחר ההיריון הם גבוהים. כיוון שישנם מקרים שבהם לא ניתן למנוע כאבי גב בזמן ההיריון, יש צורך בפתרונות שימושיים. אז מה ניתן לעשות בזמן ההיריון על מנת להקל על כאבי הגב?
• פעילות גופנית – הקפדה על פעילות גופנית ותרגילים יחזקו את שריר הגב וישפרו את גמישות הגוף. המשמעות היא שהלחץ אשר מופעל על עמוד השדרה יפחת באופן משמעותי. ישנם לא מעט סוגי תרגילים אשר מותאמים במיוחד לנשים בהיריון כמו הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים.
• קומפרסים – שילוב של קומפרסים קרים וחמים יכול להקל מאוד על כאבי גב בזמן ההיריון. חשוב לזכור שלא להניח קומפרסים חמים על אזור הבטן.
• הקפדה על יציבה – בזמן הישיבה בעבודה, במהלך השינה ואף בזמן ההליכה, הקפדה על יציבות הגוף יכולה להפחית את הכאבים. ניתן לנסות לישון עם כרית בין הירכיים על מנת להוריד מרמת המתח על עמוד השדרה. ישיבה זקופה עם רגליים מורמות ואך שימוש בחגורת תמיכה יכולים גם הם לעזור.
• דיקור – נשים רבות מעידות כי דיקור סיני סייע מאוד בהקלה על כאבי גב בזמן ההיריון.
במקרים בהם כל האפשרויות הללו לא מסייעות להקלה בכאב, כדאי להתייעץ עם הרופא על מנת לבדוק את האפשרות של נטילת משככי כאבים. בזמן ההיריון ישנה מגבלה על סוגי התרופות שניתן לקחת ולכן חשוב לקבל ייעוץ רפואי מקצועי.

Mothers
Mothers