להיות אמא לתאומים – יתרונות וחסרונות

להפוך לאמא הוא חלום שמתגשם, אך גם הוא מלווה בלא מעט קשיים – שינויים הורמונליים, חוסר שינה, שינויים פיזיולוגיים והסתגלות למציאות חדשה.  השינויים הללו מביאים איתם גם לא מעט רגעים מאושרים ותחושת הגשמה עצמית. אך מה קורה כאשר מדובר בהריון של תאומים? האם הקשיים כפולים? האם רגעי האושר גם הם גדלים בהתאמה? במאמר זה תוכלו לקרוא על היתרונות והחסרונות של חווית האימהות לתאומים.

להיות אמא לתאומים
להיות אמא לתאומים

 יתרונות של אימהות לתאומים

  • הריון – "שניים במחיר של אחד!" לא צריך לעבור שני הריונות, צירים ושתי לידות והתאוששות. הכל נעשה פעם אחת ובסוף, יש שתי תינוקות!
  • playdate – כשילדים מגיעים לגיל מסוים, חשוב שהם יילמדו כיצד להתחבר ולתקשר עם ילדים נוספים בגילאים שלהם. מעבר לזמן שהם מבלים בגן, צריך גם ליצור קשרים עם הורים נוספים ולהפגיש את הילדים לזמן משחק אחה"צ. כאשר מדובר בתאומים, אין צורך לחפש מחוץ לבית – התאומים משעשעים ולומדים אחד מהשני.
  • מראה חיצוני – כשאת אמא לתאומים, אף אחד לא מביע ביקורת על כך שלא חזרת לגוף שהיה לך לפני ההיריון. כל הסביבה חושבת שאת נראית מעולה כיוון שהרי ילדת תאומים!
  • עזרה מהסביבה –המשפחה והחברות הקרובות בדרך כלל מגיעות לעזור בכמה הימים הראשונים לאחר הלידה. במקרה שמדובר בתאומים, העזרה נמשכת לאורך זמן כי כולם מבינים שמדובר במאמץ כפול.
  • התפתחות הילדים – כשאת אמא לתאומים, את יכולה לראות את קצב הגדילה וההתפתחות של התאומים ואף להשוות ביניהם. כל ילד גדל ומתפתח בקצב ובאופן שונה והיכולת לראות כי מדובר בתהליך טבעי ונורמלי מאפשרת תחושה של שקט נפשי.
  • שיתוף ואמפתיה – כאשר תאומים גדלים יחד, הם לומדים כיצד לשתף ולחלוק דברים שונים אחד עם השני כמו צעצועים ואוכל. הקרבה גורמת להם גם לפתח אמפתיה אחד כלפי השני וגם כלפי הסביבה. מגיל מאוד צעיר הם לומדים כיצד לחוש חמלה אחד כלפי השני וכלפי המשפחה והחברים.
  • חלוקה עבודה בבית – ברוב המקרים, לאחר שאישה יולדת הטיפול בתינוק נעשה בעיקר על ידה. טיפול בתאומים מצריך שני אנשים ולכן הגבר נדרש גם הוא לסייע בהחלפות טיטולים, קימה במהלך הלילה, הרדמות, מקלחות, האכלות וכל מה שכרוך בגידול הילדים.

חסרונות של אימהות לתאומים

  • הריון קשה – הריון של תאומים יכול להיות מלווה בתופעות לוואי וסיבוכים שלא קיימים בהריון רגיל. הסיבוכים הפוטנציאליים עלולים לגרום לחרדה ולחץ ולהשפיע על המצב הנפשי שגם ככה לא רגוע בעקבות ההיריון.
  • חוסר שינה – החודשים הראשונים שלאחר הלידה תמיד מלווים בחוסר בשינה והדבר הופך להיות יותר מהותי כאשר מדובר בתאומים. לא מספיק להרדים את התינוק, צריך גם לנסות ולהתאים בין זמני השינה שלהם כיוון שאחרת, כאשר אחד מהם מתעורר, הוא יעיר את השני.
  • חלוקת תשומת לב – גידול ילדים עם מרווח של מספר שנים ביניהם יכול להקל על חלוקת הזמן ותשומת לב הניתנת כיוון שכל אחד מהם זקוק לדברים שונים בהתאם לגיל שלהם. כאשר מדובר בתאומים, עולה הצורך לחלק את תשומת הלב ביניהם ולעיתים קרובות, ההורים מרגישים אשמים כיוון שלא מצליחים ליצור את האיזון ביניהם.
  • לוגיסטיקה יום יומית – תינוקות דורשים טיפול סביב השעון – האכלה, החלפת טיטול וכל פעולה נוספת דורשים זמן. הטיפול בתאומים מצריך לוגיסטיקה מורכבת שתשלב את הטיפול בשני התינוקות. מדובר בלוחות זמנים צפופים שגם צריך לשלב עם חיי הבית, העבודה, הזוגיות והמשפחה.
  • תחרות בין הילדים – העובדה שהילדים הם באותה שכבת גיל עלולה ליצור אצלם תחרות. הם נדרשים לעמוד באותם סטנדרטים למרות שכל אחד מהם הוא בעל יכולות שונות ותחומי עניין אחרים. התחרות עלולה מאוד להקשות ולהכביד על מערכת היחסים בין הילדים וגם להשפיע על הקשר שלהם להורים.
  • אפליה – אחד הדברים הקשים בלהיות הורה היא לראות את הילד שלך נפגע ומאוכזב. תאומים פעמים רבות נהנים דווקא ממעמדם אך לעיתים זה דווקא יכול להוביל לאפליה שמופנית רק כלפי אחד מהם – במיוחד במצבים חברתיים.
  • ייחודיות – הנטייה הטבעית של ההורים היא להתייחס לתאומים כיחידה אחת בעלת אותם תכונות ומאפיינים. דרוש מאמץ ומודעות מצד ההורים וגם הסביבה להתנהל באופן שונה מול כל ילד. תפקיד ההורים הוא לעודד את תחושת הייחודיות אצל כל אחד מהם וזה לא תמיד פשוט ליישם.
Mothers
Mothers