אמהות וניתוחים אסתטיים

אושר רב טמון בלהיות אמא, בלתת חיים. נשים מקבלות לרוב בהבנה את "המחיר" הנדרש, את השינויים שעובר גופן בעקבות ההריון, הלידה, ההנקות וההורמונים.עם זאת, כשמסתיים פרק הלידות, לעיתים כשהילדים מתחילים קצת לגדול, אמהות רבות לא מסתפקות רק בלהיות אמהות אלא שואפות להחזיר לגופן את המראה שאבד. אמהות רבות פונות לפעילות גופנית ושומרות על תזונה איכותית אך שני אלה לא מספיקים תמיד כשמדובר בעור רפוי, בהיפרדות בטנית, בצניחת החזה וכדומה ובמקרים אלה הפתרון לכך הוא כמובן ניתוחים אסתטיים.

Mommy Makeover

בעבר כל ניתוח התקיים בנפרד, עם תקופת החלמה בין הניתוחים אך הטכנולוגיה היום מאפשרת ביצוע מספר תהליכים באותו הניתוח. פרוצדורה זאת הכוללת מספר ניתוחים מכילה בתוכה את הצרכים של אמהות וניתוחים אסתטיים ואף זכתה לשם משלה- Mommy Makeover . Mommy Makeover הוא ניתוח משולב, או סדרת ניתוחים אשר כוללים יותר מתהליך אחד – שאיבת שומן, עיצוב בטן ועיצוב החזה. ההליך החל בארצות הברית, משם לאירופה ובשנים האחרונות צובר פופולריות גם בישראל בקרב אמהות.

ניתוחים אסתטיים לחזה

אחד השינויים המשמעותיים בתקופת ההיריון מתרחש בשדיים. יותר דם זורם לאזור השדיים שמתמלאים וגדלים. בהמשך, בין אם האישה מניקה או לא, השדיים מתרוקנים ולא פעם נותרים נפולים ולא אסתטיים. חלק מהאמהות יבקשו לבצע ניתוח הגדלת חזה וחלק יזדקקו גם לניתוח הרמת חזה. אצל אמהות שרק חובות ירידה בנפח, ייתכן ותספיק הגדלת חזה תוך שימוש בשתל למילוי החלל שנותר אך במקרים של צניחת השדיים, סביר שהמלצת הרופא המנתח תהיה לבצע גם הרמת חזה לתוצאה טובה יותר. יש אמהות שיבקשו לבצע בשלב זה גם הקטנת חזה עליה חלמו עוד טרם ההריונות. בחלק לא מבוטל של הניתוחים מבוצע גם שינוי בעטרה ובפטמה.

את הניתוח אפשר לבצע לפחות חצי שנה אחרי הלידה ולא פחות משלושה חודשים מסיום ההנקה. יש לדעת כי אם עדיין מתוכננים הריונות, ייתכן שינוי בצורת החזה והוא עלול שוב לצנוח. גם ירידה גדולה במשקל לאחר ביצוע ניתוחים אסתטיים יכולה להשפיע באופן דומה. גם הנקה בהריונות הבאים יכולה להיפגע, למרות שהסיכוי לכך נמוך שכן אין פגיעה בצינוריות החלב אך בכל זאת, ישנם מקרים בהם תתכן הפחתה בייצור החלב.

כאמהות, עם החשיבה על ניתוח יש לקחת בחשבון גם את ההחלמה כשבבית יש עדיין תינוק או ילד קטן ובלתי אפשרי בימים שלאחר הניתוח לטפל בו באופן עצמאי. ככלל, מוטב כי יהיה מי שיסייע בטיפול בילדים במשך מספר שבועות לאחר הניתוח.

ניתוחים אסתטיים לבטן

במהלך ההיריון העור שעל הבטן וכל מעטפת השרירים נמתחים מאוד. גם השינויים ההורמונליים באים לידי ביטוי בהתרכזות שומן באזור הבטן. לאחר הלידות, העור נותר רפוי יותר והבטן לא שבה לעצמה גם במקרה שבו האם חוזרת למשקל שלפני ההריון. תופעה נוספת שמתרחשת ברבים מההריונות היא "הפרדות ביטנית" – תהליך של הפרדות שרירי הבטן הישרים לצדדים.  תופעה זאת גורמת למראה של בטן הריונית שמפריע מאוד לחלק מהאמהות וגם זה ניתן לטיפול באמצעות ניתוחים אסתטיים.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של ניתוח מתיחת בטן

  • מיני מתיחת בטן: יבוצע כאשר אין עודפי עור גדולים והם ממוקמים באזור שמתחת לקו הטבור. בניתוח זה אין צורך להזיז את מיקומו של הטבור, הצלקת קטנה יותר וההחלמה ממנו קלה יותר מההחלמה מניתוח מתיחת בטן קלאסית.
  • מתיחת בטן קלאסית / מלאה: כאשר עודפי העור בבטן גדולים יותר ויש צורך במתיחה החל מחלקה התחתון של הבטן ועד לאזור קשת הצלעות. בניתוח זה הטבור ממוקם מחדש, הצלקת היא לאורך כל הבטן התחתונה וההחלמה מורכבת יותר מזו של ניתוח מיני מתיחת בטן.
  • מתיחת בטן מורחבת: ניתוח זה כולל בנוסף למתיחת בטן גם שאיבת שומן, מתיחת ירכיים ועכוז. מדובר על הניתוח הנרחב ביותר מבין השלושה והוא מיועד למי שלאורך ההריונות עלתה הרבה מאוד במשקל ונותרו לה עודפי עור גדולים במיוחד .

ניתוחים אסתטיים לירכיים ולעכוז

ניתן לבצע מתיחת ירכיים ועכוז שלא כחלק ממתיחת בטן מורחבת. עיקר הבעיה באזורים אלה היא ריפיון עור והצטברות צלוליטיס.

שאיבת שומן

לא פעם אחרי הריונות נוצר בגופן של אמהות מצבורי שומן באזורים ספציפיים למרות שמשקל הגוף תקין או מעט מעל הרצוי. שומן זה ניתן להסיר באמצעות שאיבת שומן כשהאזורים השכיחים לטיפול הם בטן, מותניים וירכיים. היתרונות בטיפול שאיבת שומן על פני הניתוחים האסתטיים שצוינו לעיל הם שמדובר לרוב בהרדמה מקומית עם טשטוש עמוק ולא בהרדמה מלאה, החזרה לשגרה אפשרית כבר לאחר מספר ימים, רמת הכאב פחותה, לא צפויות להשאר צלקות בולטות ואין השפעה על שרירים וכלי דם כך שמדובר על פרוצדורה בטוחה יחסית. החיסרון הגדול הוא שהעור הרפוי לא מוסר ויכול אף להגרם ריפיון נוסף לאחר הטיפול.

לפני ביצוע ניתוחים אסתטיים

על הרופא המטפל לקבל מידע רפואי רלוונטי שכולל היסטוריה רפואית וסקירת מחלות רקע רלוונטיות. על הרופא לתת למטופלת מידע מלא על התהליך אותו היא עתידה לעבור, לוודא שהיא מבינה את התהליך, את הסיכונים ואת התוצאות שעתידות להתקבל כדי לבצע תיאום ציפיות נכון. הרופא המטפל יבצע מדידות של האיברים הרלוונטיים וסדרת צילומים.לפחות חודש לפני הניתוחים האסתטיים יש להפסיק לעשן ואין לחזור לעשן חודש וחצי לאחר ביצוע הניתוח שכן אספקת חמצן הכרחית לריפוי תקין של הצלקות והאזור המנותח. 

לאחר הניתוח יש להקפיד ליטול משככי כאבים שהומלצו על ידי הרופא, להימנע ממאמץ גופני לפרקי הזמן שהומלצו ולהיות קשובה לגוף. לאחר מספר חודשים, הגוף יקבל את צורתו החדשה הסופית ולאחר שנה ניתן יהיה לבחון ולבצע ניתוחים אסתטיים נוספים במידת הצורך ורצון המטופלת.

Mothers
Mothers