הטיפולים הנפוצים לילדים במרפאת שיניים

רופאי שיניים רבים מטפלים לא רק במבוגרים אלא גם בילדים צעירים, ישנן מרפאות שמתמחות בכך ומקבלות ילדים בכל הגילאים. האם ישנם הבדלים בסוג הטיפולים שילדים מקבלים? באופן עקרוני ברגע שצומחות שיניים קבועות הטיפול נעשה באותו אופן וסוגי הטיפולים הזמינים עבור מבוגרים זמינים גם עבור ילדים. עם זאת, יש כמה הבדלים שכדאי לתת עליהם את הדעת. כמו כן, ישנן אופציות שונות עבור ילדים עם שיני חלב ובתקופת התחלפות השיניים.

בדיקות תקופתיות כולל צילומי הדמיה

כל ילד חשוב מאוד שיגיע אל רופא השיניים אחת לחצי שנה עד שנה לבדיקת שיניים תקופתית. הכלל הוא ברגע שהילד ישתף פעולה, לפחות ברמה מינימלית כדאי לקחת אותו לבדיקה. אין צורך להמתין להופעת כל השיניים הקבועות ומומלץ בהחלט לקחת ילדים כבר בגיל שנתיים-שלוש לבדיקה ראשונית פשוטה. הבדיקה תכלול בחינה של מצב השיניים והחניכיים על בדיקה פיזית בלבד שהרופא מבצע. בגילאים מאוחרים יותר ובמידה והרופא ממליץ ניתן לעשות גם צילומי נשך וצילומים דנטליים לאבחון צמיחה לא נכונה של השיניים ובעיות נוספות שלא תמיד ניתן לאתר בבדיקה גופנית פשוטה.

ניקוי שיניים (הסרת אבנית)

ילדים צעירים בדיוק כמו מבוגרים זקוקים לטיפולי שיננית להסרת אבנית. כמובן שאין צורך להתחיל בגיל הינקות כל עוד השיניים הקבועות טרם בקעו. אך משיצאו השיניים הקבועות חשוב מאוד להגיע את השיננית אחת ל-6 חודשים עד שנה בכל גיל, ועדיף מוקדם מאשר מאוחר לשמירה על בריאות השיניים. בילדים השיננית יכולה גם להסביר על שיטות שונות לצחצוח השיניים, דרכים נוספות לשמירה על היגיינה דנטלית, החשיבות שבהימנעות מצריכה עודפת של סוכר ולהמליץ על מברשת ומשחת שיניים לילדים.

איטום חריצים

חריצים קטנטנים וחורים מזעריים בשיניים עשויים להתפתח לכדי חורים של ממש וזאת בשל חדירת חיידקים לאזור והקושי בניקוי וצחצוח מדויק. הדבר נכון במיוחד בשיניים אחוריות אצל ילדים שמצחצחים לבד ולמרבה הצער לא תמיד עושים עבודה טובה בכך. כדי למנוע הופעת חור של ממש בשן הרופא יניח חומר פולימרי בחריץ כדי לאטום אותו. החומר הופך לחלק מן השן ממש כמו סתימה ועוזר למנוע חדירת חיידקים לעומק השן.

טיפול במוך השן כולל טיפול שורש

עששת עשויה להופיע בכל גיל כולל בילדים צעירים ובני נוער כמובן. כאשר העששת מחמירה, החיידקים עשויים "לאכול" את שכבר האמייל המגנה על השיניים מפני הרס ולהגיע למוך השן – השכבה הרכה של השיניים. לאחר זמן וללא טיפול נכון החיידקים יגרמו לדלקת במוך השן שעשויה להתפשט אף לשורשי השיניים ולגרום להם נזק. טיפול במוך השן וטיפול שורש בילדים נעשה בדיוק כמו במבוגרים. ניתן לעשות את הטיפול בהרדמה מקומית, עם גז צחוק או ללא ובמקרים מסוימים גם בהרדמה כללית.

סתימות וכתרים

ילדים צעירים עשויים לסבול מחורים בשיניים בגילאים מאוד מוקדמים כאשר אין הקפדה על היגיינה דנטלית נאותה, הימנעות מסוכר וחוסר תשומת לב כללית לשיניים. כמו כן, ישנם ילדים בעלי נטייה גנטית לבעיות שיניים שעלולים לסבול מעששת וחורים כבר בגיל צעיר מאוד. ניתן לעשות סתימות ולהניח כתרים לשיניים קבועות בדיוק כמו שעושים במבוגרים. ילדים עוברים את ההליך בהרדמה מקומית, עם או בלי גז צחוק ולעיתים נדירות בהרדמה כללית. כמובן שיש לציין כי מדובר על ילדים שהשיניים הקבועות שלהם צמחו – לא מקובל לעשות סתימות או כתרים בשיני חלב מכיוון שהן גם כך ינשרו ויוחלפו בשיניים קבועות.

"עקירת" שיני חלב

אחת הפעולות הפשוטות והמהירות ביותר שרופא שיניים יכול לבצע בילדים היא "עקירה" של שן חלב מתנדנדת. כמובן ששן חלב אין שום צורך לעקור ונהוג להמתין לזמן בו היא תתחיל להתנדנד ותיפול מעצמה. אך לפעמים, ישנן שיניים שמסרבות ליפול מעצמן ומהוות מטרד לילד ולכן ניתן בהחלט לעזור להן לנשור. בעבר, נהגו להשתמש במיני שיטות “סבתא" כמו לתת לילד מזונות קשים בתקווה שהשן תנשור. כיום, ניתן לגשת אל מרפאת השיניים והרופא יטפל בשן תוך מספר דקות בלבד ללא כל כאב לילד.

שומר מקום לאחר עקירה

כאשר שן חלב סובלת מעששת או בשל נסיבות אחרות לעיתים אין מנוס אלא לעקור אותה, בדיוק כמו שן קבועה. שלא כמו שן קבועה, כמובן שאים כל צורך בהחלפת השן בשתל ואמצעי שיקומי שכן השן הקבועה עתידה לבקועה במקומה. עם זאת, נהוג להשתמש בשומר מקום כדי להבטיח בקיעה נכונה של השן הקבועה. שומר מקום הוא מתקן מתכתי קטן המקובע על ידי אורתודנט ומבטיח שהשיניים הסמוכות לשן שנעקרה לא יזוזו ממקומן. כך ניתן לוודא שהשן הקבועה תבקע בצורה ישרה ונכונה. ללא שומר מקום, לשיניים הסמוכות יש נטייה לזוז ולסגור את הרווח שנוצר מה שיכול למנוע בקיעה בריאה של השן הקבועה ולהוביל למגוון קשיים ובעיות בהמשך.

טיפולים אורתודונטים

אמנם לא טיפול שיניים במובן הקלאסי של המילה אך כאשר מדובר בילדים לא ניתן להתעלם מעולם האורתודונטיה. יישור שיניים לילדים הוא טיפול נפוץ מאוד שנעשה בילדים בגיל הנעורים המוקדם (במרבית המקרים). הסיבה לטיפול היא צמיחה של שיניים באופן עקום המהווה הן מפגע אסתטי והן מקשה על שמירת היגיינה דנטלית נאותה. האורתודונט מעריך את מצב השיניים, הלסתות והחניכיים ומציע תכנית טיפול ליישורן. הרופא יעזר בצילומי הדמיה מתקדמים ושיטות טכנולוגיות שונות על מנת ליישר את שיני המטופל באופן הדרגתי לאורך זמן. הדרך המקובלת ביותר היא על ידי הנחת גשר על השיניים. בעוד שבעבר היה סוג אחד של גשר הרי הוא גשר המתכת שכולנו מכירים, כיום ניתן להיעזר במגוון סוגי מערכות ליישור שיניים כולל גשר שקוף וגשר פנימי.

Mothers
Mothers