כל המידע על שיניים

שם עורך

עורך ראשי באתר mothers.co.il

על שיניים

השיניים שלנו ממקומות באזורים שונים בפה, גודלן וצורתן גם הוא שונה. ההבדלים הללו מאפשרים להן לבצע פעולות שונות. השיניים עוזרות לנו ללעוס את האוכל והן גם מסייעות לנו בדיבור ובהבעה של צלילים שונים. השיניים מעצבות גם את תווי הפנים וחיוך בריא ואסתטי הוא אחד הדברים הראשונים שאנשים רואים כשהם פוגשים אותנו לראשונה. לכן, חשוב מאוד לטפל היטב בשיניים ולשמר על שגרת היגיינת הפה. אז כמה שיניים יש בפה לאדם ומתי הן יוצאות? איך לצחצח שיניים נכון? איך להתמודד עם חריקת שיניים בלילה? מה עושים כשמופיעים כאבי בזמן ההיריון?

כמה שיניים יש בפה לאדם?

אם אי פעם תהיתם כמה שיניים יש לכם בפה – דעו כי התשובה תלויה במספר משתנים כאשר הבולט שבהם הוא הגיל שלכם. אנשים מבוגרים וילדים הם בעלי מספר שונה של שיניים.

  • כמה שיניים יש לילד – בקיעת שיניים אצל תינוקות מתחילה בדרך כלל בגיל שנה אך ישנם מקרים בהם השן הראשונה יוצאת מוקדם יותר. מדובר בשיניים הנקראות שיני חלב או שינים ראשוניות כיוון שיום אחד ינשרו. בשלבים אלה יצמחו לילד סה"כ עשרים שיניים – עשר בלסת העליונה ועשר בחלק התחתונה. השיניים האלה יוצרות בסיס לשיניים הקבועות שייצאו לאחר ששיני החלב ינשרו. למרות שמדובר בשיניים "זמניות", יש לטפל בהן באותה מידה כשם שמטופלים בשיניים הקבועות. חשוב לפתח הרגלי אכילה וצחצוח ברגע שמתחילות השיניים לבקוע. כשילדים מגיעים בערך לגיל שש, שיני החלב מתחילות לנשור ואז מופיעות במקומן השיניים הקבועות – תהליך זה לרוב נמשך עד לגילאי העשרה המוקדמים.
  • כמה שיניים יש לאדם בוגר – אצל מבוגרים, מספר השיניים הוא 32. השיניים מחולקות לכמה סוגים: – 8 שיניים חותכות, 4 ניבים, 8 מלתעות, 12 טוחנות שכוללות בתוכן גם את שיני הבינה. כל השיניים אמורות לצאת עד שמגיעים לשנות העשרה. את השיני בינה לעיתים קרובות מסירים כיוון שלא תמיד יש מספיק מקום לצמיחה שלהם והן עלולות לפגוע בשאר השיניים. הצמיחה שלהן לרוב גם מלווה בלא מעט כאבים.
ד"ר גיא לוי
ד״ר גיא לוי

מומחה חניכיים ושתלים בגל מרפאת מומחים ברחובות בענף רפואת שיניים

מתי יוצאות שיניים

כאמור, סט השיניים הראשון הזמני שמורכב משיני חלב יוצא בשלב מאוד מוקדם ולאחר שהוא נושר, יוצא הסט השני הקבוע. השיניים שלנו עוברות שינויים לאורך השנים כשלגיל גיל יש הסממנים הרלוונטיים לו:

  • חצי שנה – עד שתינוק מגיע בערך לגיל חמישה חודשים, לא יוצאות שיניים ויש לו רק הלסת "ללעוס" את האוכל שנכנס לפה.  בגיל חמישה חודשים, שיני החלב הראשונות יוצאות – מדובר בשיניים קטנות בגודלן ביחס לשיניים אצל אדם בוגר וזאת כיוון שהלסת עדיין קטנה. בדרך כלל השיניים הראשונות שיוצאות הן השיניים החותכות אשר ממוקמות בצד הקדמי של הלסת והן משמשות גם לנשיכה. בדרך כלל כל השיניים החותכות יצאו ראשונות – ארבע שיניים בחלק התחתון של הלסת וארבע שיניים בחלק העליון של הלסת.
  • שנה וחצי – שנתיים – השיניים הבאות שיוצאות הן הניבים אשר צמודות לשיניים החותכות. שאר השיניים יוצאות בהמשך והן מתפתחות עד גיל שנתיים. כמובן שאצל כל ילד זה קורה בגילאים שונה  – מעקב אחר הצמיחה יוודא שאין עיכוב רציני בתהליך. בגיל שנתיים כל 20 השיניים אמורות לצאת  – עשר בלסת התחתונה ועשר בלסת העליונה.
  • גיל 6 – 13 – שיני החלב כאמור מתחילות לנשור בגיל שש ובמקומן יוצאות השיניים הבוגרות, הקבועות. מספר שיניים יכולות לנשור במקביל ולוקח מספר שנים , בדרך כלל עד גיל 13 עד שכל השנים יוצאות וממוקמות היטב במקומן. התהליך לרוב לא מלווה בכאבים אך התחושה לא נוחה וכיוון שלילדים יש נטייה להתעסק עם האזור, השיניים עלולות להישלף ממקומן מוקדם מדי ולגרום לכאב.
  • אדם בוגר – השיניים קבועות גדולות יותר משיני חלב אך ביגלאים הללו, הלסת כבר מספיק מפותחת ומסוגלת להכיל את גודלן. לאחר סיום גיל ההתבגרות, סט השיניים לרוב מכיל 28 שיניים כאשר שיני הבינה יכולות לצאת בכל שלב בחיים. אצל הרבה אנשים, שיני הבינה לא יוצאות כלל.

איך לצחצח שיניים נכון

צחצוח שיניים לא מיועד רק עבור ריענון הפה ושמירה על ניחוח נעים אלא הוא דרך לשמור על בריאות הפה. על מנת ללמוד איך לצחצח שיניים נכון צריך קודם כל לדעת שחשוב לצחצח לפחות פעמיים ביום למשך שתי דקות בכל פעם. צחצוח נכון מונע הצטברות של פלאק בשיניים והיווצרות של חיידקים בין השיניים. אם לומדים איך לצחצח שיניים יכולים למנוע מחלות חניכיים ועששת ואף עוזרים לסייע לחזק את המערכת החיסונית. אז מה נדרש בשביל לשמור על שיניים בריאות? – מברשת שיניים, משחת שיניים, חוט דנטלי וכדאי גם מי פה.

את המברשת יש להחליף אחת לארבעה חודשים ואף לפני במידה ואתם רואים כי הזיפים עליה מאבדים מצורתם – במצב כזה, שימוש במברשת יהיה חסר יעילות. משחת שיניים יש לבחור בהתאם לכמות הפלואוריד שקיימת בה – חומר אשר מסייע מניעת ריקבון בשיניים.

איך לצחצח שיניים – שלבים

צחצוח שיניים היא לא פעולה מורכבת אבל חשוב להקפיד על מספר שלבים על מנת לוודא כי זה נעשה באופן יעיל ולוודא שמבצעים זאת במשך שתי דקות:

  • מרטיבים מעט את מברשת השיניים ומניחים כמות קטנה על ראש מברשת השיניים.
  • הכנסה של מברשת השיניים בזווית של כ45 מעלות וביצוע פעולות משיכה עדינות על מנת לצחצח את השיניים הקדמיות.
  • צחצוח השיניים הטוחנות האחוריות בלסת העליונה והתחתונה באמצעות משיכת המברשת קדימה ואחורה בפה
  • הפיכת המברשת כך שהזיפים שלה מופנים כלפי מעלה והזזה קדימה ואחורה על מנת לנקות את השיניים הקדמיות העליונות. הפיכת המברשת וביצוע אותה פעולה על השיניים הקדמיות התחתונות.
  • צחצוח הלשון על מנת לוודא שנפרטים מכל החיידקים שהצטברו בפה.
  • יריקה של משחת השיניים לכיור ושטיפה של הפה עם מים קרים

איך להתמודד עם חריקת שיניים בלילה

כולנו מדי פעם חורקים שיניים והדבר לא גורם לנזק. לעומתם יש אנשים אשר חורקים שיניים באופן קבוע, פעולה שיכולה לגרום לנזק קבוע וליצור סיבוכים רפואיים באזור הפה. חריקת שיניים מופיעה לעיתים במצבי לחץ והיא לרוב באה לידי ביטוי בשעות הלילה בזמן השינה. הסיבה לכך יכולה להיות בגלל שיניים עקומות, מחסור בשיניים ואף במקרים של דום נשימה בשינה. כיוון שזה קורה בלילה, לא תמיד אנשים מודעים לכך שהם חורקים שיניים אך כאבי ראש או לסת קבועים לאחר ההתעוררות הם לרוב אינדיקציה די טובה לכך. במידה ויש חשש כי קיימת חריקת שיניים בלילה, אפשר לגשת את  אל רופא שיניים שבאמצעות בדיקה פיזית פשוטה של הפה, יוכל לאבחן האם אכן זה המקרה. במידה ואכן מדובר בחריקת שיניים, הרופא יוכל להתאים מגן פה שיוכל להגן על השיניים. במידה והגורם לחריקת השיניים הוא יותר ממקום נפשי, אפשר לפנות לייעוץ או לפסיכולוג על מנת לקבל את הטיפול המתאים. הימנעות ממאכלים ומשקאות המכילים כמות גבוהה של קפאין, אלכוהול ושוקולד יכולה להקטין את הסבירות לחריקת שיניים. מומלץ גם להימנע מלעיסת מסטיק לאורך היום כיוון שזה גורם לשרירי הלסת להתהדק ולעלות את הסיכוי לחריקת שיניים.

כאבי שיניים בהריון

היריון הוא אחת התקופות היפות ביותר בחייה של אישה הבוחרת ללדת ילדים. שמירה על הבריאות בזמן ההיריון היא אפשרית באמצעות הקפדה על תזונה בריאה ועיסוק בפעילות ספורטיבית. שמירה על היגיינת הפה היא הכרחית בזמן ההיריון כיוון שיש לגוף יותר נטייה לפתח כאב או רגישות באזור השיניים. הסיבה לכך היא השינויים ההורמונליים המתרחשים בזמן ההיריון – אלה משפיעים וגורמים לתסמיני הקאות ובחילות אך גם עלולים לפגוע ברובד הדנטלי בפה. דלקת חניכיים בזמן ההיריון מופיעה אצל אחוז גבוה מאוד מהנשים והיא שגורמת לדימום בחניכיים וכאבים. הדלקת עלולה להוביל למחלת חניכיים וזיהום שיפגע באיכות העצמות אשר תומכות בשיניים ואיבוד שיניים כתוצאה מכך. לנשים בהריון יש גם נטייה לפתח גידולים לא סרטניים באזור החניכיים בעקבות הצטברות כמות גבוהה של פלאק – הגידולים הללו נעלמים לאחר הלידה. אי הנוחות והכאב יכולים להשפיע במידה ניכרת על היכולת להכניס מזון לגוף ולשנות את הרגלי האכילה הבריאים – לכן חשוב מאוד להקפיד על בריאות הפה והשיניים.

כיצד למנוע כאבי שיניים במהלך ההיריון

על מנת למזער את הסיכוי להופעה של כאבי שיניים במהלך ההיריון, חשוב לשמור היגיינת פה גבוהה וזאת ניתן לעשות בדרכים הבאות:

  • הקפדה על צחצוח – גם אם אתן מרגישות עייפות, חשוב שלא לוותר על צחצוח השיניים לפני השינה. כך תוכלו להיות בטוחות שאתן מסירות את כל האוכל שהצטבר לאורך היום במרווחים הקטנים שבין השיניים. הקפידו על צחצוח שיניים פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי. השתמשו מי פה על מנת לחזק את השיניים והחניכיים.
  • חומציות בפה – לאחר ההקאות, חומצה הקיבה נמצאת בפה ועוטפת את השיניים. הקפידו לשטוף את הפה לאחר ההקאה והמתינו כשעה לפני שאתם מצחצחים שוב את השיניים.
  • ניקוי שיניים – קבעו פגישות קבועות למטרת ניקוי שיניים אחת לכמה זמן במרפאת השיניים.
  • תזונה – השתדלו לשמור על תזונה שכוללת ירקות, פירות וחיטה מלאה. נסו להימנע ממזון שברובו רק פחמימות וסוכר.

איך מטפלים בכאבי שיניים בזמן היריון?

בין אם מדובר בפצעים, חוסר נוחות או כאב שמופיעים באזור הפה – כדאי לפנות אל רופא שיניים על מנת לטפל בבעיה. כיוון שקיימת מגבלה של סוגי טיפול וחומרים בהם ניתן להשתמש בזמן ההיריון, חשוב לציין בפניו את עצם ההיריון על מנת שיידע כיצד להתאים את הטיפול. במקרה שבו נדרש למשל לבצע טיפול שורש אשר מצריך הרדמה מקומית או כללית, הרופא ימליץ לדחות את הטיפול ולטפל רק בתסמינים במידה ומדובר בטרימסטר הראשון של ההיריון. לאחר הטרימסטר הראשון, האיברים החיוניים של התינוק כבר מפותחים והסיכוי להפלה או להופעה של תופעות לוואי קטן גם הוא באופן מהותי. ניקוי שיניים שגרתי יכול למנוע את ההופעה של כאב או דלקת אך במידה ובכל זאת סובלים מכאבים, אפשר להגיע אל הרופא למטרת ניקוי שיניים. הפרוצדורה יכולה להתבצע גם במהלך ההיריון והיא יכולה לעזור במקרים שבהם התפתחה כבר דלקת בחניכיים. הניקוי גם יסיר את רובד הפלאק שנוצר ואף יימנע את ההופעה של הגידולים הלא סרטניים בחניכיים. במידה והגידולים מפריעים בעת האכילה, רופא השיניים ימתין לטרימסטר השני או השלישי, יבצע הרדמה מקומית ויסיר את הגידולים. טיפולים כמו השתלת שיניים או גשר בשיניים בזמן ההיריון אפשריים בעיקר בטרימסטר האחרון.

שם עורך

עורך ראשי באתר mothers.co.il

עוד על הכותב >

שם עורך

עורך ראשי באתר mothers.co.il

עוד על הכותב >