Categories: כללי

בדיקת שד עצמית – כל מה שרצית לדעת, ולא היה לך את מי לשאול

בואי נתחיל ממה, שלכאורה, אמור היה להיות ידוע לך כבר מזמן – אם עברת את גיל 25 או שילדת לא מזמן (גם אם גילך נמוך מ-25) את חייבת להתחיל להיות עם אצבע על הדופק (לפחות בכל הנוגע לבדיקה עצמית של השד בתדירות של אחת לחודש). אם במשפחתך יש היסטוריה של סרטן השד וחגגת את יום הולדתך ה-20, מומלץ מאד, בנוסף לבדיקה העצמית החודשית, גם להקפיד להוסיף לשגרת הבדיקות שלך בדיקה אצל כירורג.ית שד בתדירות שאינה יורדת מבדיקה אחת לשנה.

מדוע חשוב לך לבדוק את השדיים בעצמך אחת לחודש?

הסיבה לכך היא פשוטה – על אף שכיום הרופאים טוענים שאין בנמצא בדיקה חיצונית (בדיקת שדיים ידנית במישוש) המסוגלת להבטיח 100% של גילוי לסרטן השד, השילוב בין הבדיקה העצמית שתבצעי אחת לחודש לבין בדיקת כירורג.ית השד אחת לשנה, מגדיל את הסיכוי לגילוי הסרטן כבר בשלבי התפתחותו המוקדמים. מן הסתם, כשתגלי חריגה כלשהי במהלך הבדיקה השגרתית שביצעת לעצמך, השלב הבא שלך יהיה לפנות לרופא או לרופאה המטפלים בך, ומהם תקבלי הפניה לבדיקות הדמיה (שהן, באופן טבעי) בדיקות מקצועיות ומדויקות יותר מבדיקות המישוש). אולטרה סאונד, MRI או ממוגרפיה יוכלו לתת תמונת מצב מפורטת ומדויקת יותר מתחושה מעורפלת או מחשש סתמי שלך ש"משהו" אינו כשורה.

אולי יקשה עליך להאמין לכך, אבל אחוז גבוה מאד ממקרי הסרטן אצל הנשים שאובחנו כחולות בסרטן השד התגלה בזכות אותה בדיקה עצמית "חובבנית" שבוצעה על ידי נשים שהיו מודעות לחשיבותה!

איך עושים בדיקת שד?

העיקרון שמאחורי בדיקת שד עצמית מתחלק לשלושה חלקים:

קביעת העיתוי הנכון לבדיקת השד, הידיעה מה את אמורה לחפש והאופן שבו את מבצעת את הבדיקה.

מהו הזמן המתאים לביצוע בדיקה עצמית של השד?

אם המחזור החודשי שלך סדיר, מומלץ לבצע את הבדיקה ביום השלישי לאחר סיום הווסת. זאת, מאחר ובמועד זה, השדיים שלך כבר "נרגעים" מפרץ ההורמונים של הווסת, והם פחות מתוחים וגדושים (וגם פחות רגישים למגע).

אם, מסיבה כלשהי, אין לך וסת, מומלץ לקבוע תאריך ספציפי מסוים בחודש לביצוע הבדיקה. למשל, את יכולה להחליט שבכל ראשון בחודש או אפילו ביום שבו יורד לך התשלום של כרטיס האשראי מחשבון הבנק – את מבצעת את הבדיקה העצמית הידנית.

מה את אמורה לחפש במהלך הבדיקה?

הבדיקה העצמית מורכבת נסמכת על שני חושים – חוש הראיה וחוש המישוש – בשניהם, את אמורה להשתמש בכדי לחפש בשדיים "חריגויות", כלומר, דברים שלא היו שם בבדיקה העצמית הקודמת שלך.

כיצד לבצע את הבדיקה העצמית?

התחילי במריחת כפות ידיך בקרם גוף, חמאת גוף או בשמן – כל דבר שיסייע להן להחליק על פני העור טוב יותר.

עמדי מול המראה והתבונני בשדיך – פעם כשידיך לצד הגוף ופעם כשידיך מורמות. חפשי שינויים בצורתם החיצונית – קשקשת, קילוף, גירוי, כתמים, נקודות חן וגם שקעים בעור. התבונני בפטמות – האם הן בחוץ כפי שהיו בבדיקה הקודמת? האם אחת מהן שקעה? (נזכיר, כי כפי שכתבנו בעבר – שקיעת פיטמה היא סימן מדאיג שאיתו חשוב להגיע לרופא.ה להמשך בירור)

הקפידי לבחון היטב את כל היקף השד ואל תפסחי גם על חלקו התחתון – הרימי את השדיים בידיך בכדי לוודא ששום אזור בהם לא נסתר מעיניך.

לאחר שסיימת לבחון את שדייך יסודית באופן זה, נעבור לבדיקת המישוש:

מומלץ להשתמש בכריותיהן של קצות שלוש האצבעות האמצעיות. הפעילי לחץ בדרגות משתנות בכל אזור של השד שאת ממששת – הלחץ הקל מסוגל לגלות גושים ברקמה שקרובה לעורך, בעוד שהלחץ הרב יותר – לבדיקה של רקמת השד העמוקה.

מששי את פטמותיך ולחצי עליהן בכדי לסחוט אותן. הופעת הפרשה מועטה (שקופה, צהבהבה או שקופה) גם בעת שאינך מניקה – אינה תופעה שאמורה להטריד אותך. הפרשה דמית או כהה, לעומת זאת, הינה תופעה שחייבת בירור נוסף מול הרופא.ה שלך.

עברי למצב שכיבה על גבך כשיד אחת מורמת ונמצאת מתחת לראשך. בעזרת היד השנייה מששי היטב את השד המתוח בתנועות ספיראליות בחיפוש אחר גושים. בדקי את השד השני באותו האופן. הקפידי לבחון גם את בתי השחי – חפשי שם כל דבר שלא היה בבדיקה הקודמת שלך – נפיחות, בלוטה מוגדלת וכן הלאה.

מה עושים במקרה שהתגלה גוש בשד?

חשוב כי כל ממצא חריג (לא רק גוש בשד) שגילית בבדיקה העצמית הידנית שלך ידווח, בהקדם, לרופא או לרופאה המטפלים בך. המשך בירור הוא חלק חשוב במודעות ובגילוי המוקדם שמבטיחים את הגדלת אחוזי ההצלחה, במקרה שישנה בעיה כלשהי.

בסיכומו של דבר

אולי ירגיע אותך אם נספר לך כי מעל ל-80% מהגושים בשד שנשים חשות בבדיקות מישוש מתגלים, לאחר בדיקה, כלא ממאירים. אין זאת אומרת כי את יכולה לוותר על הבדיקה העצמית החודשית, או על הבדיקה החצי שנתית / שנתית אצל הרופא.ה, אבל זה בהחלט אומר שאם אכן קיימת בעיה כלשהי (לא בהכרח סרטן השד!), בזכות השילוב בין הבדיקות – תוכלי לתפוס בשלב מוקדם ככל האפשר! 

Mothers

Recent Posts

אוהל לאירוע בר מצווה או בת מצווה

כל חתן בר מצווה או כלת בר מצווה רוצים לחגוג את הגיעם למצוות בדרך ייחודית,…

19 שעות ago

ניתוח קטרקט

רבים מהישראלים הסובלים מקטרקט יצטרכו, בשלב כזה או אחר, לגשת לניתוח קטרקט במטרה לשפר את…

2 ימים ago

גילוי מוקדם של סרטן השד

גילוי מוקדם של סרטן השד הוא אחד מהגורמים המרכזיים המשפיעים על סיכויי ההחלמה. כאשר הסרטן…

2 ימים ago

מהי מתיחת בטן?

אם מצאת את עצמך תוהה מהי מתיחת בטן והאם את זקוקה לה, מאמר זה יעשה…

2 ימים ago

אוהל לאירוע

עולם האירועים לא מפסיק להשתנות ולהתעצב מחדש בכל יום שעובר, ובשנים האחרונות אנחנו רואים שחקן…

2 ימים ago

כתר זירקוניה – מה זה ומתי צריך אותו

כתרי זירקוניה הם כתרים המשלבים עמידות יוצאת דופן, זולים יותר מכתרים אחרים וכמובן מאוד אסתטיים,…

2 שבועות ago