הסתיידות בכתף – האם נפוצה בעיקר אצל נשים?

הסתיידות בכתף מתרחשת כאשר משקעי סידן מצטברים בגידים או בשרירים. הסתיידות יכולה להתרחש בכל מקום בגוף אך לרוב זה קורה בכתף. אזור זה מורכב מקבוצת שרירים וגידים אשר מחברים את הזרוע העליונה לכתף. הצטברות הסידן באזור זה לרוב מגבילה את טווח התנועה בזרוע וגורמת לכאב ואי נוחות. אז כיצד מזהים שמדובר בהסתיידות בכתף? מה גורם לזה? איך מאבחנים? איך מטפלים? במאמר זה תוכלו לקרוא הכל על הסתיידות בכתף.

הכל על הסתיידות בכתף – איך מזהים?

למרות שכאבים בכתפיים הם די שכיחים, לא כל מי שסובל מהסתיידות בכתף מפגין סימנים בולטים. לעומת זאת ישנם אנשים שכתוצאה מההסתיידות לא יהיו מסוגלים להזיז את הזרוע שלהם או אפילו להירדם בלילה בגלל רמת הכאב הגבוהה. מי שכן חש כאב, מרגיש זאת לרוב בחלק הקדמי או האחורי של הכתף והזרוע. הופעת הכאב יכולה להיות פתאומית או מצטברת בהדרגה. הסיבה לכך היא שההסתיידות עוברת מספר שלבים כאשר בשלב האחרון שבו הסידן נוצר במלואו והגוף מתחיל לספוג מחדש את ההצטברות, הכאב הוא הכי חזק.

הכל על הסתיידות בכתף – גורמים

הסתיידות בכתף נפוצה יותר בקרב אנשים בעל אורח חיי פעיל אשר עוסקים בספורט באופן קבוע או שמרימים הרבה את ידיהם במסגרת העבודה. הסתיידות בכתף נפוצה גם יותר אצל מבוגרים בגילאי 40 עד 60 ומופיעה יותר אצל נשים. עם זאת, לא ברור לחלוטין מדוע יש אנשים שמופיעה אצלם הסתיידות בכתף ואצל אחרים לא אך ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום להצטברות סידן:

  • נטייה גנטית
  • צמיחת תאים לא תקינה
  • פעילות לא תקינה וחריגה של בלוטת התריס
  • סוכרת
  • ייצור של חומרים אנטי דלקתיים בגוף

הכל על הסתיידות בכתף – כיצד מאבחנים

מומלץ לגשת לרופא כאשר קיים כאב מתמשך בכתפיים. בזמן הביקור, הרופא יעבור על ההיסטוריה הרפואית שלכם, התסמינים שאתם מציגים ויבצע בדיקה גופנית. כחלק מהבדיקה, תתבקשו להרים את הזרועות בתנועה מעגלית וזאת על מנת לראות האם יש מגבלה בטווח התנועה. בתום הבדיקה, הרופא כנראה ימליץ לכם לבצע בדיקת הדמיה על מנת לבדוק האם יש הצטברות של סידן או כל גורם אחר שגורם לכאב. צילום רנטגן יכול להציג משקעים יותר בולטים ואולטרסאונד יסייע במציאת משקעים קטנים שלא היה ניתן להבחין בהם בצילום. לאחר שיהיו את כל הנתונים, הרופא יוכל להתאים עבורכם את הטיפול הנכון.

הכל על הסתיידות בכתף – פתרון כירורגי

כעשרה אחוזים מהמקרים של הסתיידות בכתף מצריכים טיפול כירורגי. ישנם שני סוגים של ניתוחים כירורגיים אפשריים. ניתוח פתוח – שימוש באזמל על מנת לבצע חתך בעור מעל מיקום ההצטברות והסרה ידנית שלה. ניתוח אורתרוסקופי – ביצוע חתך קטן והכנסת מצלמה זעירה. באמצעות המצלמה יהיה ניתן להנחות את כלי הניתוח לבצע את הסרה הצטברות הסידן. תקופה ההחלמה כמובן תלויה בגודל, מיקום ובאופן ההסתיידות. ישנם אנשים אשר יחזרו לתפקוד תקין לאחר כשבוע ויש שיחוו כאב למספר שבועות אשר יגביל את הפעילות שלהם. הכאבים יכולים להימשך לעיתים אפילו כשלושה חודשים וחשוב לנסות שלא לאמץ את הזרועות על מנת שלא ליצור נזק נוסף.

הכל על הסתיידות בכתף – טיפולים אלטרנטיביים

במקרים של הסתיידות בכתף, ניתן למצוא מגוון טיפולים שאינם מצריכים ניתוח. במיוחד כאשר מדובר במקרה יותר קל, הרופא כנראה ימליץ על פיזיותרפיה וכדורים שיקלו על הכאב. סוג התרופות שיירשם בשלב הראשוני הן מקבוצת ה – NSAID. קבוצת תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות.  ישנם עוד סוגים של טיפולים לא כירורגיים שבאמצעותם ניתן לטפל בהסתיידות בכתף כמו טיפול בגלי הלם חוץ גופיים, טיפול בגלי הלם רידאליים, אולטרסאונד טיפולי, מחט עורית ועוד. במקרים מסוימים תידרש פיזיותרפיה על מנת להחזיר למטופל את טווח התנועה. תרגילים אלו יכולים להיות מטוטלת, נדנוד קל ותרגילים מוגבלים לטווח תנועה, איזומטריים וקלי משקל. יהיה צורך במספר מפגשים ובחזרה והקפדה בבית על תרגילים שיינתנו על יידי הפיזיותרפיסט.

הסתיידות בכתף היא אחד הגורמים הנפוצים ביותר לכאבים באזור הכתפיים. תנועות שחוזרות על עצמן, הרמת משאות כבדים ואף סוגי ספורט מסוימים כמו כדורסל או טניס, עלולים לגרום ליצירת הסתיידות בכתף. טיפולים באמצעות תרופות או פיזיותרפיה בהחלט יכולים להיות יעילים, חשוב לגשת לרופא לצורך אבחון ולא להזניח  ולקוות שהמצב ישתפר ללא טיפול מתאים.

Mothers
Mothers